Anne Olarak Kadın'ın Değer ve Mevkii
C.tesi Ara. 27, 2008 4:01 am
Cenab-ı Hak buyuruyor:
" Anaya iyi davranın "(Nisa Suresi / 36)
" Anaya iyilik edin"(Enam Suresi /151)
" Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, ana-babanıza da iyi davranmanızı kesin bir şekilde emretti Onlardan biri veya her ikisi senin yanında yaşlanırsa, kendilerine "of!" bile deme; onları azarlama; ikisine de güzel söz söyle
Onları esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: "Rabbim!
Küçüklüğümde onlar beni nasıl yetiştirmişlerse, şimdi de sen onlara
(öyle) rahmet et!" diyerek dua et"(Isra Suresi 23-24)
" Biz insana, ana-babasına iyi davranmasını tavsiye etmişizdir Çünkü anası onu nice sıkıntılara katlanarak taşımıştır Sütten ayrılması da iki yıl içinde olur Önce bana, sonra da ana-babana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur" (Lokman Suresi / 14)
"Biz insana, ana-babasına iyiliketmesini tavsiye ettik Annesi onu zahmetle taşıdı ve zahmetle doğurdu Taşınması ile sütten kesilmesi, otuz ay sürer
Nihayet insan, güçlü çağına erip kırk yaşına varınca der ki: Rabbim!
Bana ve ana-babama verdiğin nimete şükretmemi ve razı olacağın yararlı
iş yapmamı temin et "(Ahkaf Suresi /15
Bir gün Resulullah'a bir kimse gelir ve sorar:
- Benim kendisine hizmet ve ülfet etmeme, insanlar içinde en layık ve en haklı olan kimdir? Resulullah efendimiz:
- Anandır
- Sonra kimdir?
- Sonra anandır
- Sonra kimdir?
- Sonra anandır, buyurdular O zat gene :
- sonra kimdir, deyince Peygamber Efendimiz buyururlar:
- Sonra babandır
Bu hadiste, anaya ihsanın üç kere tekrar olunması, ananın evlat
üzerinde, babanın üç misli iyilik ve ihsan hakkı oılduğunu ifade eder Bunlar, hamilelik yorguluğu, doğurma eziyeti, ve emzirme ye karşı sayılabilinir
Anne'ye günah olan bir şeyi emretmedikçe itaat etmek vacipdir Hatta onun iznini almadan gönüllü olarak cihada katılmak bile caiz değildir Hatta Resulullah bu durumda olanları geri çevirmiş izin almalarını istemiştir
Oğul nafile namaz kılarken, annesi kendisine seslense, ona eziyet vermemek için namazı bozması gerekir Hatta bazı Şafii alimleri, farz olsun nafile olsun mutlaka namazı bozmak gerektiğini genel bir kaide olarak kabul etmişlerdir
Resulullah efendimiz, Beni İsrail zamanında yaşayan Cüreyc isimli bir
rahibin kıssasını anlatarak bu konuda ümmetine ders vermiştir
Cureyc namazda iken, annesi ona seslenmişti Cureyc bir müddet namazı bozup, bozmamak hususunda tereddütten sonra namazını kılmaya devam etmişti Annesi bir kaç kere seslenmesine karşın cevap alamayışından eza duymuş, oğluna beddua etmişti Daha sonra Cüreyc bu bedduaya aynı aynına uğradı
Ebu Hureyre'nin annesine bağlılığı ve ondan hiç ayrılmaması sebebi ile,
annesi vefat edinceye kadar hac etmediği bir ibret vesikasıdır
İslam'a göre, ana kafir olsa bile, mümin olan evladının iman ve
itikadına ilişmedikçe, ona ihasan ve güzellikle muamele etmesi evladı
üzerine vaciptir
Nitekim, HzEbubekir ra kızı HzEsma'ya müşrike olan annesi Kuteyle ziyarete gelmişti Ona ikram edip etmeme husususnda tereddüte düşen HzEsma ra durumu Resulullah'tan sormuş O'da "Evet, anana sıla ve iltifat et" diye buyurmuşlardı
Anne hukukunun yüksekliği hususunda en meşhur hadis-i şerif şudur
"CENNET ANNELERIN AYAGI ALTINDADIR"
İşte büütn bu ayet ve hadislerden anlaşılacağı üzere, İslamiyet anne
olmak haysiyetiyle kadına en büyük, en muhterem bir mevkii vermiştir
Kaynaklar:
1) Kur'an-ı Kerim Meali
2) Müslim
3) İslamda Kadın Hakları, Mehmet Dikmen
" Anaya iyi davranın "(Nisa Suresi / 36)
" Anaya iyilik edin"(Enam Suresi /151)
" Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, ana-babanıza da iyi davranmanızı kesin bir şekilde emretti Onlardan biri veya her ikisi senin yanında yaşlanırsa, kendilerine "of!" bile deme; onları azarlama; ikisine de güzel söz söyle
Onları esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: "Rabbim!
Küçüklüğümde onlar beni nasıl yetiştirmişlerse, şimdi de sen onlara
(öyle) rahmet et!" diyerek dua et"(Isra Suresi 23-24)
" Biz insana, ana-babasına iyi davranmasını tavsiye etmişizdir Çünkü anası onu nice sıkıntılara katlanarak taşımıştır Sütten ayrılması da iki yıl içinde olur Önce bana, sonra da ana-babana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur" (Lokman Suresi / 14)
"Biz insana, ana-babasına iyiliketmesini tavsiye ettik Annesi onu zahmetle taşıdı ve zahmetle doğurdu Taşınması ile sütten kesilmesi, otuz ay sürer
Nihayet insan, güçlü çağına erip kırk yaşına varınca der ki: Rabbim!
Bana ve ana-babama verdiğin nimete şükretmemi ve razı olacağın yararlı
iş yapmamı temin et "(Ahkaf Suresi /15
Bir gün Resulullah'a bir kimse gelir ve sorar:
- Benim kendisine hizmet ve ülfet etmeme, insanlar içinde en layık ve en haklı olan kimdir? Resulullah efendimiz:
- Anandır
- Sonra kimdir?
- Sonra anandır
- Sonra kimdir?
- Sonra anandır, buyurdular O zat gene :
- sonra kimdir, deyince Peygamber Efendimiz buyururlar:
- Sonra babandır
Bu hadiste, anaya ihsanın üç kere tekrar olunması, ananın evlat
üzerinde, babanın üç misli iyilik ve ihsan hakkı oılduğunu ifade eder Bunlar, hamilelik yorguluğu, doğurma eziyeti, ve emzirme ye karşı sayılabilinir
Anne'ye günah olan bir şeyi emretmedikçe itaat etmek vacipdir Hatta onun iznini almadan gönüllü olarak cihada katılmak bile caiz değildir Hatta Resulullah bu durumda olanları geri çevirmiş izin almalarını istemiştir
Oğul nafile namaz kılarken, annesi kendisine seslense, ona eziyet vermemek için namazı bozması gerekir Hatta bazı Şafii alimleri, farz olsun nafile olsun mutlaka namazı bozmak gerektiğini genel bir kaide olarak kabul etmişlerdir
Resulullah efendimiz, Beni İsrail zamanında yaşayan Cüreyc isimli bir
rahibin kıssasını anlatarak bu konuda ümmetine ders vermiştir
Cureyc namazda iken, annesi ona seslenmişti Cureyc bir müddet namazı bozup, bozmamak hususunda tereddütten sonra namazını kılmaya devam etmişti Annesi bir kaç kere seslenmesine karşın cevap alamayışından eza duymuş, oğluna beddua etmişti Daha sonra Cüreyc bu bedduaya aynı aynına uğradı
Ebu Hureyre'nin annesine bağlılığı ve ondan hiç ayrılmaması sebebi ile,
annesi vefat edinceye kadar hac etmediği bir ibret vesikasıdır
İslam'a göre, ana kafir olsa bile, mümin olan evladının iman ve
itikadına ilişmedikçe, ona ihasan ve güzellikle muamele etmesi evladı
üzerine vaciptir
Nitekim, HzEbubekir ra kızı HzEsma'ya müşrike olan annesi Kuteyle ziyarete gelmişti Ona ikram edip etmeme husususnda tereddüte düşen HzEsma ra durumu Resulullah'tan sormuş O'da "Evet, anana sıla ve iltifat et" diye buyurmuşlardı
Anne hukukunun yüksekliği hususunda en meşhur hadis-i şerif şudur
"CENNET ANNELERIN AYAGI ALTINDADIR"
İşte büütn bu ayet ve hadislerden anlaşılacağı üzere, İslamiyet anne
olmak haysiyetiyle kadına en büyük, en muhterem bir mevkii vermiştir
Kaynaklar:
1) Kur'an-ı Kerim Meali
2) Müslim
3) İslamda Kadın Hakları, Mehmet Dikmen
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz