Muradiye Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Aşağa gitmek
romaryu
romaryu

Motorsiklet Hakkında Herşey 1210
Erkek Yengeç
Köpek
Mesaj Sayısı : 427
Doğum tarihi : 07/07/82
Yaş : 41
Nerden : Kalbinin Derinliklerinden
İş/Hobi : bilgisayar kurdu
İleti : Kızgın Adam
Bilgi :
Muradiye Forum Bilgi Paylaşım PlatformuRep Gücü : 0
Rep Puan : 0
Kayıt tarihi : 08/11/08
http://muradiyeforum.net

Motorsiklet Hakkında Herşey Empty Motorsiklet Hakkında Herşey

C.tesi Kas. 15, 2008 10:23 pm
Nasil baslanir? Motosiklet bir gun ansizin insanin kanina giriverir ve
kendinizi gelip gecen motorlara bakarken, dergilerde resimlerini
karistirirken, TV de yarislarini izlerken bulursunuz…bu sihirli ani hic
bir zaman hatirlayamazsiniz, hatirladiginiz anda daha eski bir ani
canlanacaktir zihninizde motosiklet aski ile ilgili.



Bu
aska malup dustunuz ve artik bir motosiklete atlayip kanatsiz bir ucusa
gecme, yuvadan, kafesten cikma arzusu ile yanip tutusuyorsaniz pek
iflah etme sansiniz yoktur. Illaki bu dunyaya duseceksiniz. Bizlerde
elinizden tutmaya calisacagiz dilimiz dondukce. “Biz” diyorum cunku
yeni motorcularin elinden tutmak tum motosiklet camiasina dusen bir
gorev.



Once bazi kavramlar ustunde duracagim, ki
birincisi bunun bir “Spor” oldugudur. Yani hic bilmeden sahaya cikip
tenis, beyzbol oynayabilirmisiniz? Kurallarini incelemeden, felsefesini
bilmeden Yagli gures, Aikido, yada Judo minderine cikabilirmisiniz?
Tabii ki hayir. Bu sporun en egzantrik tarafi bir sahasi, minderi
olmayisi ve olayin spor bilinciyle uzaktan yakindan ilgisi olmayan
diger insanlar arasinda gecmesidir ki biz bu ortama “trafik” diyoruz.



Ikincisi
ogrenme egrisinin gosterdigi dalgalanmalardir. Baslangicta cok zor gibi
gelir, sonra cok kolaylasiverir birden, sonra zorlasir ve boyle bir
zikzak gider ta ki duz bir cizgiye ulasana kadar. Ve hic bitmez. Bugun
en usta suruculer bile hala bir taraftan motosiklet kullanmasini
ogreniyor, hic supheniz olmasin. Ve bu sizi korkutmasin, bu sporun en
guzel tarafidir.



Ucuncusu, motosiklet surusunun bir
“mucadele” olusudur. Fizik kurallariyla, kendi vucut ve zihninizin
sinirlariyla, ogrenme ve motor kaabiliyetinizle(*), makineyle, tum
anlamiyla cevre ile ve doga kosullariyla mucadele.



(*)
“Motor kaabiliyeti” insan psikolojisi ve tip ta kullanilan bir tabir.
Sahip oldugunuz bilgiyi mekanik bir duzenege uygulayabilme
yeteneginizdir. Paten, Ucak, Bisiklet, Kayak, Otomobil vb. Araclari
kullanabilmek icin bu “ham” yetenege sahip olmaniz ve usanmadan
tekrarlayip gelistirmeniz gerekir.



Dorduncusu ise
“genc” ve fiziksel-mental olarak tam saglikli olmaniz gerekliligidir.
Genclik goreli bir kavram dogal olarak, ben 25 yasinda ihtiyarlar ve 75
yasinda gencler taniyorum. Motosiklete baslamak icin asgari yas siniri
diye bir sey yoktur.



Baslamadan once gerekli olan seylere gelelim.



Bisiklete
binmesini bilmeniz gerekiyor…Otomobil kullanmasini da bilmeniz
gerekiyor. Bu yanlizca benim kanaatim degil tabii, ABD de ve batili bir
cok ulkede ciddi motosiklet okullarinin hicbirine bisiklete binmeyi
bilmeyeni ve otomobil ehliyeti olmayani almazlar.



Bisiklet
motosikletin anasi, otomobil de babasidir. Ailesi ile iyi bir dostluk
kurmadan kizlari (yada ogullari) ile nisanlanmayi aklinizdan bile
gecirmeyin.



Bununla birlikte sunu da bilin ki
motosiklet “motorlu bisiklet” degil “iki tekerlekli otomobil” dir. Yani
bisiklet VE otomobil kullanmasini bilmek bu seytan icadini
kullanabilmeniz icin yeterli degildir, tamamen yeni bir dunya ile karsi
karsiyasiniz.



O zaman sira geldi bir motosiklet secmeye…



“Motosiklet
Teorisi” dizisini okumakta iseniz, bu isin mekanigi hakkinda epey bilgi
sahibi olmussunuzdur. Motosiklet, kendi basina ayakta duramayan, eksik
bir makinedir. Onun tamamlayici parcasi sizsiniz. Ikiniz ortak tek bir
makine olusturursunuz. Otomobil tecrubesinden tamamen farklidir.
Otomobildeki sesini bile duymadiginiz, cok merakli degilseniz nerede
nasil calistigindan haberiniz olmayan makine burada bacaklarinizin
arasindadir. Ici agzina kadar benzin dolu bir tank dizleriniz arasinda,
on tekerlege bagli tamamen ortada bir mekanizma ellerinizdedir. Bir
yandan vites degistirmek, arka ve on freni zamaninda ve uygun basincta
kullanmak, bir yandan da maalesef dumduz ufuktan ufka uzanan yollar
henuz insa edilmedigi icin saga sola donmek zorundasiniz.



Iste
mucadele daha burada, mental duzeyde baslar. Daha baska mucadeleye
ihtiyaciniz varmi? Cevabiniz “evet” ise hemen gidip 250cc ustunde
kocaman gosterisli bir motor secin...hele “olume meydan okuma” gibi bir
merakiniz varda pahali bir intihar planliyorsaniz 600cc den baslayan
“super sport” bir motosiklet sizin icin bicilmis kaftandir.



Bunlari sizi urkutmek icn ozellikle yaziyorum, su katilmadik gercekler.



Ilk sececegimiz motosiklet herseyden once hafif olmalidir, kivrak olmalidir.

Boyu posu size uygun olmalidir. Bunlari nasil anlayabiliriz; soyle. Motora oturun,





Hop bir dakka bir dakka…motora nasil oturulacagini anlatmadimki, degilmi? Anlatayim...



Motor
yan destekte olmalidir…orta destekte ise, bilen birine soyleyin
indirsin. Motorun sol yanina yanasin, uzanip elciklerden tutun ve sag
elcikteki levyeyi (on fren) dort parmaginizla sIkIn. Simdi dikkat,
ozellikle motor biraz yuksekse motora sag bacak atilarak Malkacoglu
gibi binilmez. Seleyi varsa yan cantalari, arka stop lambasini filan
cizebilir, hatta kirabilirsiniz. Soyleki, sag ayaginizin topugu
kiciniza degecek gibi dizinizi bukun. Simdi “Dizinizle” binin.
Ayaklarinizi yere basin, motor duz bir yerde tabii ve freni
birakin..istediginiz kadar siritabilirsiniz.



Bindiniz…her
iki ayaginizin tabani yere tam basiyormu? Basmiyorsa aynen
inin…Basiyorsa iyi…(simdi motorun vitesi bosta olsun-tabii ki motor
calismiyor) ayaklarinizin topugunu yerden kaldirmadan dizlerinizi
acarak (yerden guc alip dizlerle iterek) motoru yavasca geriye itin.
Bacaklariniz dumduz ileri uzanmis, ayak topuklariniz yerde olsun. Simdi
yine dizlerinizi kirarak motoru one cekip baslangic pozisyonuna gelin.
Bu hareketi dort bes defa tekrarlayin…kollarinizdan guc almadan, ikinip
sIkilmadan rahatca yapabiliyorsaniz mesele yok. Boyu size uygun ve
yeterince hafif demektir. Birden fazla motor varsa hepsinde deneyin,
hengisinde en kolay yapabiliyorsaniz o sizin motorunuz olmaya aday
adayidir..:)



Gelelim motorun hacmine, gucune…50cc den
baslamak uzere butun motosikletler (scooter ler de dahil olmak uzere)
size trafikte yetecek guc ve hizi saglayacak yetenektedir. O yuzden
aman 50HP den asagi olmasin, bu 25 oburu 35 o zaman 35 HP alalim filan
gibi bir kaygiya kapilmayin. Bu kaygi yarinin problemidir ve yarin
sizden 10,000 km uzaktadir. Kaba bir olcutle, alacaginiz motosiklet 250
cc den buyuk olmamalidir. Bununla beraber 125 yada 250cc “baslangic
motosikleti” degildir, tum omur boyu zevkle kullanabileceginiz, her
isinizi gorebilecek bir makinedir.



Scooter (ornegin
Vespa) da bir motosiklettir, ustelik otomatik vitesli ve kullanmasi
ogrenmesi en kolay, en ucuz makinelerden biridir. Gunluk kullaniminiza
uygun olabilecegini dusunuyorsaniz, hic endiselenmeden bir scooter
edinip motor dunyasina kestirmeden girmeniz mumkundur.



Scooter yolunu secmedigimiz varsayip devam ediyoruz…



Sira
motosikletin tipine geldi…Burada konfor ve hakimiyet bir numarali
tercih kistasidir. Dedik ya hani motosiklet surusu bir mucadeledir
diye, siz motosikletin bir parcasi olacaksiniz diye; iste hakim
olabilmeniz icin, bir parcasi olabilmeniz icin once dogru durust bir
oturma pozisyonunuz olmasi lazim.



Motorda temel
olarak uc oturma tarzi, ve bu tarzlara gore birkac ana model vardir.
(Ornek olarak verdigim modeller baslangic icin degil, motorun tipi
hakkinda bilginiz olsun diyedir)



1) Ayaklariniz oturdugunuz yerin gerisinde;

Agirlik: ellerde ve selede.

Amac: Kisa sureli gezi, sportif, aktif surus tarzi, surat yarislari.

Kategori: Sport, super sport, racing, drag

Ornek: BMW R1100S, Yamaha YZF-R6, Honda CBR600RR



2) Ayaklariniz oturdugunuz yerin altinda;

Amac: Orta-Uzun sureli gezi, konfor, sportif geziler, mukavemet yarislari.

Agirlik: ellerde, selede, ve basamaklarda.

Kategori:Turing, sport-turing, dual-sport = dual-purpose = enduro, Kros, Motard, Cadde, Standart, Gezi

Ornek: BMW K1200RS, R1150R-RT; Yamaha TDM850, TT600; Kavasaki KLR 650, Honda Goldwing, Nighhawk, KTM serisi endurolar.



3) Ayaklariniz oturdugunuz yerin onunde;

Agirlik: selede.

Amac: Orta-kisa mesafe gezi

Kategori: Gezi, Cruiser, Chopper

Ornek: Harley-Davidson, Indian, Yamaha Roadstar-RoyaStar, Kawasaki Vulcan, BMW R1200C



Tabiikki
bu amac/kategori tanimlari genel kullanim-dizayn olcutlerine goredir.
Bir racing motorla dunya turu yapabilir, bir Harley Davidson la
kivrimli bir yolda butun sport bike cilari utandirabilirsiniz. Ama bu
istisnalar yinede bizim siralamamizi degistirmez.



Gordugunuz
gibi bu tarzlarin icinde baslangic motorundan bekledigimiz ozellik
sadece 2 numarali tipte, “Ayaklariniz oturdugunuz yerin altinda”
tipinde mevcut. Cunku bu tiplerde agirliginiz uc kontrol noktasina
dagiliyor, fiyat olarak en ulasilabilir, ve amac olarak bizim
hedefimize nisan almis vaziyetteler.



Demek bir enduro
yada standart/cadde turu motor sececegiz, 250cc den buyuk olmayacak,
ayaklarimiz yere basacak, tarif ettigim deneyi yapip basarili ve
konforlu hissedeceksiniz kendinizi…iste aday motor.



Diger
istedigimiz ozellik hesapli olmasi. Yani iyi bir ikinci el, yada
kesenizi zorlamayacak bir sifir motor olacak bu. Garanti suresi
dolmamis bir ikinci el, size en az bir-iki sezon hicbir mekanik sorun
cikarmasi sozkonusu olmayacak bir kullanilmis motor idealdir.



Burada
deginmek istedigim bir baska motor daha var ki o da kros motorudur. O
da 2. tarza giriyor. Ancak bu motorlari uzerlerinde isik, sinyal, korna
vb. Techizat olmadigindan ve lastikleri asfaltta son derece az
tutundugundan normal trafikte kullanamazsiniz. Muhakkak arazide
kullanmaniz, bir tasiyici ile parkura gidip gelmeniz, ozel tekniklerini
bir hocadan ogrenmeniz gerekir. Biraz mesakkatli bir yol ve genel
motosiklet meraklisina tavsiye etmiyorum. Ama, motosiklet ogrenmek ve
ilerde rahat etmek icin bir numarali yol oldugunu da bilin. Ozellikle
otomobil tecrubesi olmayan yasca gencler icin bulunmaz bir spor, harika
bir eglencedir.



Pekala, bir motor edindik, ve parkura
cikmak icin heyacalanmaya basladik..daha durun bakalim motosikletin en
onemli parcalarini daha almadik…



Sira giyim kusamda…

Tam kapali bir kask, cizme ve eldivenler motosikletin parcasidir. Bunlarsiz motora binmeyi aklinizdan gecirmeyin.

Daha
gerisi var tabii kulaklik, ceket, pantalon, bobrek koruyucu vs.vs. ama
temel kusam bu ucudur. Tam kapali bir kask, motosiklet cizmesi veya
bilekleri de koruyan iyi bir bot ve eldivenler size baslangic
antremanlari icin yeterlidir.



Sigortaya sira geldi…en
azindan mecburi trafik sigortasi yaptiracaksiniz. Bunsuz motora
dokunmayin bile. Sifir aldiysaniz, tam tesekkulu kazik bir sigorta
motorun bir parcasi olarak edinilecek…motorun fiyatini dusunurken bunu
da gozonune almalisiniz.



Herseyinizle hazirsaniz sira
binmeye geldi demektir. Bu is icin en saglam yol bulabiliyorsaniz bir
egitim kursuna yazilmak, kapali pistte tum incelikleri bir hoca
nezaretinde ogrenmek, ve ehliyet almaktir. Bu imkan yoksa, bir bilen
arkadasiniz size baslangicta yardimci olacak caresiz. Kendi motorunuzla
veya kendi motoruyla.
Sayfa başına dön
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz